موفقیت حرفه ای معلمان و مدیران در گرو ارتباط سازنده و اخلاقی با همه افراد در محیط درونی و بیرونی کلاس و مدرسه است. مهم ترین توقع از معلم، مهارت رفتار ارتباطی بین شخصی یا ارتباط اثربخش با دانش آموزان است. مؤثرترین مهارت مدیران مدارس، ارتباط سازنده و اخلاقی با دانش آموزان، اولیاء آنان، همکاران علمی و اجرایی، مدیران بالادست و سایر افراد مرتبط با مدرسه است.
اثربخشی و زیان بار بودن رفتار ارتباطی فرد با دیگران، بیش و کم، بر سبک ارتباطی آن فرد با خویشتن استوار است، زیرا رفتار ارتباطی درون شخصی، بنیان رفتار ارتباطی بین شخصی و برون شخصی است. اثربخشی و اخلاقی بودن تعامل شخص با خود، میوه شیرین مدیریت و تدبير آگاهانه فرد بر خود است. کسی که از مدیریت بر خویش ناتوان باشد، البته از مدیریت بر مدرسه و یا کلاس نیز ناتوان خواهد بود.