پاورپوینت بازاریابی بین المللی و صادرات درعصر دیجیتال فرصت استراتژیک برای مدیران هوشمند امروز

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
بازاریابی بین المللی

محورهای کلی

استراتژی های بازاریابی و تبلیغات دیجیتال در بازارهای بین المللی

استفاده از ابزارهای دیجیتال در تحقیقات بازار و هدف گذاری صادراتی

ارتقاء علمکرد و کاهش هزینه های بازاریابی دیجیتال در بازارهای صادراتی

روابط عمومی دیجیتال و نقش آن در بازارهای بین المللی

بلاکچین و ارزهای دیجیتال و کاربرد آن در صادرات

روش های نوین پرداخت و تبادلات ارزی و ریالی در صادرات

مکاتبات بازرگانی دیجیتال(اینترنتی) در صادرات

صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و سرویس های دیجیتال
دراین فایل مطالب ارزشمند در زمینه بازاریابی بین المللی شناخت بازار وتوسعه راهبردهای بازاریابی درکشورهای هدف،بخش بندی بازارها ومشتریان از دیگاه های صاحب نظر بازاریابی با ۱۹۲ اسلاید ویژه ارائه می گرددو می تواندبرای مدیران کلیه کسب و کارها و سازمان های تولیدی و خدماتی ،همچنین دانشجویان کلیه رشته و کارمندان محترم در کلیه صنوف و کلیه عزیزانی که راهبردهای بازاریابی را ارزشمند می دانند ؛قرار گیرد.
بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین الملل یا به زبان لاتین International Marketing، علم بهره گیری از اصول بازاریابی است. بازاریابی بین‌ المللی عبارت است از عملیات تجاری برای رساندن کالا و خدمات یک کشور به مشتریان در سایر کشورها، به منظور کسب سود. بازاریابی بین‌ الملل همچنین شامل عملیات تولید و فروش کالا و خدمات در بیش از یک کشور است.
مثال

شرکت فورد که محل اصلی آن در آمریکا است، خودروی تولید شده در آلمان را به سایر کشورها صادر می‌کند. به همین دلیل گاهی به بازاریابی بین‌ الملل، بازاریابی چند ملیتی نیز اطلاق می‌شود. لازم به توضیح است که مفهوم، مراحل و اصول بازاریابی جنبه استاندارد دارد و در تمام بازارها و کشورها قابل اجرا است. بنابراین وجه تمایز بازاریابی بین‌ الملل و بازاریابی داخلی مربوط به حوزه فعالیت آن ها است.

بازاریابی بین المللی ، انجام فعالیت های مربوط به بازاریابی در بیشتر از یک کشور می باشد. البته در اکثر اوقات به بازاریابی بین الملل، بازاریابی جهانی یا به زبان لاتین Global Marketing هم گفته می شود، به این مفهوم است در بازاریابی بین الملل که تلفیق بازاریابی با خواسته های مشتری بین المللی برنامه ریزی می شود و بر اساس نیازهای مردم کشورهای گوناگون طراحی می شود.
اهمیت بازاریابی بین‌المللی

امروزه هیچ کشوری در جدایی کامل از کشورهای دیگر زندگی نمی‌کند. منابع اقتصادی، تکنولوژی و سطح زندگی افراد یک کشور، بستگی نسبی به اقتصاد کشورهای دیگر دارد که به وسیله جریان پیچیده‌ای از کالاها، خدمات، سرمایه و تکنولوژی، به هم مربوط می‌شوند. کشورها از طریق مبادلات بین‌المللی، سطح تولید خود را بالا برده و سود بیشتری کسب می‌کنند.

آن ها از طریق واردات ( مراحل واردات )، کالاهایی را که قادر به تولید آن ها نیستند، به دست آورده و از طریق صادرات ، کالاهای تولیدی مازاد برمصرف خود را به کشورهای دیگر می‌فرستند. گرچه یک کشور ممکن است از عوامل تولید مختلفی برخوردار باشد و بتواند انواع کالا را تولید کند، اما قادر به تولید آن ها با قیمت مساوی نخواهد بود. علت اولیه مبادلات بین‌المللی، در ظاهر اختلاف قیمت کالا و خدمات کشورهاست.

تفاوت قیمت‌ها

تفاوت قیمت ها یا به دلیل تفاوت در شرایط عرضه یا امکانات تولید و یا تفاوت در شرایط تقاضا یا الگوی مصرف و یا ترکیبی از آن هاست. تفاوت در شرایط عرضه، ممکن است ناشی از تفاوت در منابع طبیعی، کارایی، مهارت کار، سطوح تکنولوژی تولید، فراوانی عوامل تولید و غیره باشد.

با این حال، تفاوت در هزینه یا شرایط عرضه، به تنهایی عامل اختلاف قیمت نیست بلکه تفاوت در شرایط تقاضا که عمدتاً توسط سطح درآمدها و الگوی مصرف متفاوت کشورها شکل می‌گیرد، در ایجاد اختلاف قیمت‌ها به اندازه تفاوت عرضه تأثیر دارد.

هر کشوری با شروع مبادله بین‌المللی می‌تواند عوامل تولید خود را در تولید محصولاتی به کار برد که بازده بیشتری دارند و آن ها را با محصولات دیگر کشورها مبادله کند. مبادلات بین‌الملل، زمینه‌ساز ایجاد تخصص بین‌الملل می‌شود.

مؤسسات اقتصادی با دسترسی به بازارهای خارجی از طریق صادرات ، رشد بیشتری پیدا کرده و به این وسیله محصولات خود را با کیفیت بهتری به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کنند و سود بیشتری به دست می‌آورند.

تمایل به ادامه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، ضرورت رشد اقتصادی، انگیزه کسب برتری و شهرت در صحنه بازرگانی، تأکید بر ارتقای کارایی و سودآوری، اشباع بازارهای داخلی، سیاست تولید انبوه و نیاز به درامدهای ارزی، از جمله عواملی هستند که ضرورت و اهمیت بازاریابی بین‌المللی را بیشتر آشکار می‌سازند.
اهداف اصلی بازاریابی بین المللی

برای تقویت تجارت آزاد در سطح جهانی و تلاش برای جمع کردن همه کشورها به منظور تجارت
برای افزایش جهانی سازی با ادغام اقتصاد کشورهای مختلف
دستیابی به صلح جهانی با ایجاد روابط تجاری میان ملل مختلف
برای ارتقاء تبادل اجتماعی و فرهنگی در بین ملل
برای کمک به کشورهای در حال توسعه در رشد اقتصادی و صنعتی خود با دعوت از آن ها به بازار بین المللی و در نتیجه از بین بردن شکاف بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه
برای اطمینان از مدیریت پایدار منابع در سطح جهان
برای صادرات و واردات کالا در سطح جهان و توزیع سود بین همه کشورهای شرکت کننده
برای حفظ تجارت آزاد و منصفانه

بازاریابی بین المللی با هدف دستیابی به تمام اهداف و ایجاد ارتباط بین کشورهایی در تجارت جهانی مشارکت می کنند. لازم به ذکر است ایجاد مشاغل در کشورها، محدودیت ها و خواسته های محدودی دارد، اما وقتی بازاریابی در سطح بین المللی انجام می شود، باید هر دقیقه جزئیات و پیچیدگی های موجود در آن را در نظر بگیرید. در چنین مواردی، با گسترش بازار، تقاضارشد می یابد، ترجیحات تغییر می کنند و شرکت مجبور است از قوانین و مقررات دو یا چند کشور پیروی کند.

سطوح مختلف بازاریابی بین المللی
بازاریابی صادرات :

شامل کلیه فعالیت هایی است که یک شرکت به هنگام صادر کردن محصولاتش به یک کشور خارجی درگیر آن است. این فعالیت ها ارسال فیزیکی محصولات از کشوری به کشور دیگر را نیز در بر می گیرد.

چالش عمده بازاریابی صادرات شامل انتخاب بازارها و یا کشورهای مناسب از طریق تحقیقات بازاریابی ، تصمیم گیری در مورد تغییرات لازم در کالاها به نحوی که برای بازارهای خارجی مناسب شوند و انتخاب کانال های مناسب صادراتی می باشد.
بازاریابی چند ملیتی :

در اثر تکامل شرکت های چند ملیتی، بازارهای چند ملیتی شکل گرفت. از ویژگی های شرکت های چند ملیتی این است که با داشتن دارایی های زیاد در کشورهای خارجی به نحوی در این گونه کشورها و یا بازارها عمل می کنند که انگار یک بازار داخلی و وطنی است. یک شرکت چند ملیتی دارای چندین استراتژی بازاریابی می باشد که هر یک مخصوص بازار خاصی طراحی شده است.

چالش عمده این شرکت ها یک استراتژی بازاریابی خاص، جهت یک کشور خاص طراحی و اجرا شود که باعث محلی شدن شرکت های چند ملیتی و داشتن برنامه متفاوت بازاریابی می گردد.
بازاریابی چند منطقه ای :

به دلیل جلوگیری از هزینه هایی که در اثر طراحی یک برنامه بازاریابی خاص برای یک کشور خاص ایجاد می شد، شرکت ها شروع به تکامل و ایجاد استراتژی هایی کردند که مناطق بزرگتری را در بر می گرفت. این تفکر در اثر ایجاد ائتلاف های مختلف اقتصادی به وجود آمد. مانند اتحادیه اروپا
بازاریابی جهانی :

بازاریابی جهانی حد نهایی تکامل بازاریابی بین المللی است. در این نوع بازاریابی یک شرکت هماهنگ، ادغام، کنترل مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی را به صورت یک تلاش جهانی، به عهده دارد. هدف اصلی یک شرکت بزرگ بین المللی از بازاریابی جهانی دستیابی به هم افزایی در فعالیت های وسیع بازاریابی اش می باشد.

چالش مدیریت در این مورد این است که بتواند استراتژی های بازاریابی را طراحی نماید تا در بازارهای متفاوت به خوبی عمل نماید. فلسفه بازاریابی جهانی از دو عامل سرچشمه گرفته است. عامل اول این است که محیط، بازارها و خواسته های مشتریان به شکل فزاینده ای به یکدیگر شبیه است. عامل مهم تر این است که با سرمایه گذاری های عظیمی که شرکت های بزرگ بین المللی در زمینه تکنولوژی، توزیع و غیره انجام می دهند. مجبور هستند پوشش بازار خود را گسترش دهند، به نحوی که سود حاصله جوابگوی سرمایه گذاری ها باشد.

خصوصیات بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی یک بازار گسترده

بازاریابی بین المللی یک بستر گسترده برای تبلیغ محصولات و خدمات می باشد. این بازار محدود به برخی از بازارهای داخلی یا برای افرادی نیست که در یک مکان، منطقه یا کشور خاص زندگی می کنند بلکه برای همگان آزاد است. افراد از ملل مختلف با فرهنگ ها و سنت های مختلف، می توانند به طور فعال در آن شرکت کنند.

متغیرهای غیر قابل کنترل

منظور از متغیرهای غیرقابل کنترل عوامل جغرافیایی و سیاسی غالب در کشورهای مختلف است. در داخل یک کشور همه شرکت ها باید خود را با تغییرات سیاسی و جغرافیایی آن کشور مطابقت دهند ولی شرکت هایی که در سطح خارجی فعالیت می کنند باید خود را با سیاست های کشورهای دیگر مطابقت دهند.

مهارت و تخصص

بازار بین‌المللی نیازمند تخصص و مهارت‌های مدیریتی خاص و گسترده‌ برای رسیدن به شرایط مطلوب با توجه به تغییرات در استراتژی‌های دولت، طرز فکر مردم و بسیاری از این عوامل است.

رقابت شدید

رقابت در بازار بین المللی بسیار سخت است، زیرا سازمان ها هم باید در سطح جهانی رقابت کنند و هم در کشور خود با رقبای داخلی؛ رقابت بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که دارای استانداردهای متفاوتی هستند و برای یکدیگر شرکای نابرابری می باشند.

ریسک و چالش

بازاریابی بین المللی علاوه بر داشتن مزایای خاص خود، مستعد خطرات و چالش های مختلفی می باشد. این چالش ها در قالب عوامل سیاسی، اختلافات منطقه ای و فرهنگی، تغییر روند مد، وضعیت ناگهانی جنگ، تجدید نظر در قوانین و مقررات دولت و موانع ارتباطی به وجود می آید.

ماهیت بازاریابی بین المللی به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که مهم ترین عامل، به سیاست های تعیین شده توسط کشورهای مختلف که در بازاریابی بین المللی فعال هستند بستگی دارد و تنظیم می شود. هدف بازاریابی بین المللی این است که از واردات و صادرات متعادل به کلیه کشورها بزرگ یا کوچک، ثروتمند یا فقیر، توسعه یافته یا در حال توسعه اطمینان حاصل کند.

مدیریت بازار بین المللی دشوار است و نیاز به تحقیقات دقیق در مورد بازار دارد. این یک فرایند از پیش تعریف شده است که به سمت طراحی و ارائه محصولات بر اساس خواسته های مشتریان خارج از کشور هدایت می شود. مدیریت صحیح به شرکت کمک می کند تا به اهداف خود برسد.

فعالیت وسیع

بازاریابی در سطح بین المللی نیاز به فعالیت گسترده در همه ی زمینه ها مثل حمل و نقل، انبارداری و… دارد. شرکت هایی که در این زمینه قدم بر می دارند باید توانایی و قدرت کنترل شرایط و فعالیت خود را داشته باشند.

برتری شرکت‌های چند ملیتی درکشورهای توسعه‌ یافته

بازاریابی بین‌المللی به شدت تحت سلطه شرکت‌های چند ملیتی است. این سازمان‌ها تمام فعالیت های لازم در زمینه کسب ‌و کار کارآمد را در تمام فعالیت‌های تجاری خود اعمال می‌کنند. این شرکت ها دارای موقعیت ثابتی هستند و با رویکرد جهانی خود، خودشان را در عرصه بازاریابی بین‌المللی ارتقا می دهند.

محدودیت های بین المللی

بازار بین المللی دارای محدودیت های مختلف تعرفه ای و غیر تعرفه ای است. این محدودیت ها در کشورهای مختلف متفاوت می باشند. زیرا کشورهای مختلف از مقررات مختلف پیروی می کنند. همه کشورها تمایل دارند که از مقررات پیروی کنند. برای کلیه کشورهایی که در بازاریابی بین المللی مشارکت می کنند محدودیت هایی در ارز خارجی در زمینه واردات و صادرات نیز وجود دارد.

انعطاف پذیری

بازاریابی بین المللی بسیار حساس و انعطاف پذیر است. تقاضا برای محصول در بازار بسیار تحت تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی است. این عوامل می توانند تقاضا برای یک محصول را افزایش یا کاهش دهند. در حقیقت، استفاده از فناوری پیشرفته توسط یک رقیب یا راه اندازی محصول جدید توسط یک رقیب دیگر ممکن است بر فروش محصول یک شرکت خاص در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

اهمیت فناوری پیشرفته

بازارهای بین المللی تحت سلطه کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا ، ژاپن و آلمان می باشند زیرا از فناوری بسیار پیشرفته ای در تولید، بازاریابی، تبلیغات و ایجاد نام تجاری استفاده می کنند. آن‌ها کیفیت قابل تحسینی از محصولات را با قیمت معقول فراهم می‌کنند.

در حال حاضر، محصولات ژاپنی در بازارهای سراسر دنیا وجود دارند. ژاپنی ها فقط به دلیل استفاده مؤثر از فناوری پیشرفته رایانه ای توانسته اند به راحتی جایگاه ویژه ای در بازاریابی بین المللی برای خود ایجاد کنند.

نیاز به موسسات تخصصی

بازاریابی در سطح جهانی بسیار مستعد ریسک ها و خطراتی است که بسیار پیچیده و کم رنگ است. برای دستیابی به بخش های مختلف بازاریابی بین المللی ، تخصص و شایستگی لازم است.

نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت

بازاریابی بین المللی خواستار برنامه ریزی بلند مدت است. شیوه های بازاریابی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی قراردارد.

مصرف طولانی و زمان

فعالیت های موجود در بازاریابی بین المللی بسیار وقت گیر و پیچیده است. علت اصلی این مشکلات قوانین و سیاست های محلی حاکم بر کشورهای مختلف می باشد و همچنین به دلیل استفاده از ارزهای مختلفی که درکشورهای مختلف استفاده می شود، یک بازه زمانی طول می کشد تا محصولات یک کشور در بازار کشور دیگر جایی برای خود باز کند. این عوامل همه در پیشرفت یک کسب وکار در بازاریابی بین المللی تاثیر دارد.

روند فعلی جهانی شدن، شرکت ها را به مرزهای ملی خود محدود نمی کند و آن ها را برای بازاریابی در یک سکوی بالاتر، یعنی بازار بین المللی دعوت می کند. هر ملتی برای تجارت با ملت های دیگر آزاد است.

بازارهای جدید نشانه های از رشد را نشان می دهند و نشانه هایی از پیشرفت در اقتصادهایی مانند چین، اندونزی، هند، کره، مکزیک، شیلی، برزیل، آرژانتین وجود دارد که این کشورها را در زمینه تجارت بین الملل از دیگر کشورها متمایز کرده است.

استراتژی‌های ورود به بازارهای بین الملل

عمده‌ترین هدف شرکت‌ها از ورود به بازارهای بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای کسب سود است. همین دلیل، باعث می‌شود تا تعدادی از شرکت‌ها پس از دریافت سفارشی غیرقطعی از خارج، به تحقیق در فرصت‌های موجود در آن بازار خارجی، برانگیخته شوند.

وقتی شرکتی به‌طور قطع تصمیم می‌گیرد وارد بازار خارجی شود، مجبور است به‌طور جدی و مؤثر خود را متعهد به ارائه پیوسته کالا و خدمات بداند. در غیر این صورت، مشتریان وی منابع دیگری را جست‌وجو خواهند کرد. در بازارهای متعدد جهان، شرایط به حدی متفاوت است که نمی‌توان یک روش ورود به بازار را توجیه کرد.

استراتژی ورود را باید با محیط خاص هر بازار تطبیق داد. این استراتژی‌ها باید بهترین خدمات را ارائه دهد و هدف‌های شرکت را تأمین کنند. مهم ترین سؤال‌هایی که برای راهیابی به بازارهای بین‌المللی مطرح می‌شوند، عبارتند از:
۱) باید وارد کدام بازار شد؟
۲) چگونه باید وارد بازار شد؟
۳) چگونه باید در آن جا عمل کرد و رشد یافت؟

پس از تدوین استراتژی های بازاریابی بر اساس بازار هدف منتخب، نوبت به یافتن اشخاص یا شرکت هایی می رسد که خریدار کالای مورد نظر در بازار هدف هستند. خریداران آنسوی مرز، بسته به نوع کالا، شامل تولیدکنندگان، تجار، توزیع کنندگان و تأمین کنندگان می باشند و روش های گوناگونی جهت یافتن آن ها وجود دارد که در ادامه، بر مبنای ترتیب کم هزینه ترین به سوی پرهزینه ترین، به بیان آن ها می پردازیم.
الف ) بازاریابی اینترنتی E-Marketing

پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای بین المللی را فراهم ساخته است. اما بسیاری از شرکت ها در زمینه چگونگی استفاده از روش های گوناگون بازاریابی الکترونیکی و تأثیرات آن در بازارهای صادراتی از اطلاعات و آگاهی های لازم برخوردار نیستند.

این روش ساده ترین و کم هزینه ترین روش شروع فرایند بازاریابی می باشد و معمولاً به عنوان اولین راه توصیه می گردد، که از طریق دو نوع منبع مختلف اطلاعاتی امکان پذیر می باشد:

سایت های B2B :

تجارت الکترونیک را می توان از حیث تراکنش ها به انواع مختلفی تقسیم نمود که یکی از انواع آن ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B) می باشد که الگویی از تجارت الکترونیکی بوده وطرفین معامله بنگاه ها یا واحدهای تجاری می باشند.

یک سایت B2B به گونه ای طراحی می شود که تمامی شرکت های تولیدی و صنعتی، توزیع کنندگان عمده، شرکت های بازرگانی، وارداتی و صادراتی و نیز تمام شرکت هایی که مایل به داشتن تبلیغات اینترنتی و داشتن محلی معتبر برای ارائه و معرفی خدمات و محصولات خود می باشند، می توانند در آن عضو شده و در کنار یکدیگر با هم تجارت نمایند.

با مراجعه به سایت های B2B، می تواناین واحد های تجاری یا در واقع خریداران کالا را جستجو نمود. مـعروف ترین ایـن سایـت ها، سایت علی بابا می باشد. این سایت چینی دارای هزاران ببینده در روز بوده و بسیاری از شرکت ها برای انجام معاملات خود به این سایت مراجعه می کنند. طراحی وب سایت B2B معرفی و ارتباط بنگاه های تولید کننده را با مصرف کنندگان و خریداران در تمام دنیا فراهم می آورد و جدا امکان از کارایی آن برای مؤسسات واسطه و دایرکتوری های تجاری، می تواند وظیفه معرفی کالاهای یک تولید کننده را به مصرف کننده نهایی به عهده داشته باشد.
در حال حاضر در کشورهایی نظیر عمان، ونزوئلا، قزاقستان، آذربایجان، هندوستان، عراق، ترکیه، الجزایر، امارات، ارمنستان، افغانستان، مجارستان، پاکستان، چین، ایتالیا و لبنان رایزنان تجاری کشورمان فعال هستند و وظایفی به این شرح دارند:

مطالعه و بررسی بازار کشور محل استقرار از لحاظ جذب کالاها و خدمات قابل صدور ایران و تهیه فهرست کالاهای قابل عرضه به بازار مزبور
اطلاع رسانی به صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران
ارائه خدمات مشورتی درباره اقتصاد و بازرگانی ایران به متقاضیان مستقر در بازار هدف
ارائه اطلاعات در خصوص ویژگی های بازار کشور محل استقرار به تجار و صنعتگران ایرانی و سازمان های اقتصادی ذیربط
راهنمایی سرمایه گذاران خارجی که درصدد سرمایه گذاری در ایران هستند و بالعکس
ارسال مناقصه های ذیربط برای صادرکنندگان یا تولیدکنندگان ایرانی در اسرع وقت
کمک به معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات صادراتی ایران و ارائه نظرات مشورتی در این زمینه به صادرکنندگان ایرانی
تسهیل مسافرت هیئت های اقتصادی یا بازرگانی عازم ایران یا هیئت های بازرگانی و اقتصادی که از جمهوری اسلامی ایران به کشور محل فعالیت شعبه یا نمایندگی سازمان اعزام می شوند و ارائه نظر مشورتی در خصوص ترکیب و ویژگی های آن ها
کمک به حل و فصل دعاوی تجاری که بین صادرکنندگان ایرانی و طرف های تجاری آن ها در محل فعالیت شعبه یا نمایندگی سازمان به وجود می آید.
همکاری در برپایی نمایشگاه های اختصاصی یا تخصصی ایران در بازار هدف و کمک به مشارکت شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی در آن بازار
کمک به برگزاری اجلاس های مشترک و همکاری در انعقاد قراردادهای تجاری و تفاهم نامه های مورد نظر
بررسی فعالیت های اقتصادی رقبای تجاری ایران در قلمروی فعالیت شعبه یا نمایندگی و ارائه نتایج آن به سازمان
بررسی مشکلات کالاهای صادراتی ایران یا نقاط ضعف وقوت آن ها از طریق نظرسنجی های موردی
برقراری ارتباط مستقیم بین واردکنندگان کالا و صادرکنندگان ایرانی
گردآوری اطلاعات فنی و تخصصی درباره کالاهای جدید عرضه شده به بازار هدف که امکان ساخت آن ها در ایران موجود است و ارسال این اطلاعات به سازمان
کمک به ایجاد شورای مشترک بازرگانان ایرانی، اتاق های مشترک یا ایجاد تشکل های دیگری که وجود آن ها می تواند به بسط مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با بازار هدف کمک کند.
کسب اطلاعات دقیق درمورد فعالیت رایزن های بازرگانی کشورهای دیگر در حوزه استقرار شعبه یا نمایندگی سازمان
ارزیابی نمایشگاه های تخصصی یا بین المللی برپا شده در کشور مورد نظر با عنایت ویژه به نحوه مشارکت مؤسسات و شرکت های ایرانی در نمایشگاه های مزبور
تهیه گزارش های تحلیلی-پژوهشی در خصوص موضوعات مورد نظر سازمان
گردآوری نمونه هایی از کالاهای رقیب در حد امکانات شعبه یا نمایندگی ( اقلام کوچک مصرفی ) یا کاتالوگ و بروشور کالاهایی که امکان خرید یا تهیه و نگهداری آن ها مقدور نیست.
گردآوری اطلاعاتی در خصوص سازمان های اقتصادی بازرگانی، تشکل های تجاری، کانال های توزیع کالا، واردکنندگان، عمده فروشان و کلیه موضوعاتی که آگاهی از آن ها می تواند به گسترش تجارت خارجی ایران کمک نماید.
تنظیم برنامه فعالیت های شعبه یا نمایندگی در مقاطع زمانی معین با توجه به اقداماتی که انجام آن ها برای توسعه صادرات کالاها و خدمات ایرانی به بازار مورد نظر ضروری به نظر می رسد.
انجام سایر فعالیت هایی که سازمان در چارچوب وظایف قانونی خود به شعبه یا نمایندگی محول نماید.

پ ) دفاتر بازرگانی ( سازمان توسعه تجارت)

این دفاتر زیرمجموعه ای از معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت کشور می باشند و بر حسب قاره به سه دفتر کلی شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی، عربی و آفریقا و همچنین آسیا و اقیانوسیه تقسیم بندی شده اند.
اهم وظایف این دفاتر عبارتند از :

مطالعه و بررسی آمار، اطلاعات، قوانین و ضوابط بازرگانی و اوضاع اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی مربوط به کشورهای هدف به منظور آشنایی با سازمان ها و مقررات تجاری و انتخاب روش های مناسب در زمینه بازرگانی با کشورهای مورد نظر
هماهنگی در تنظیم روابط بازرگانی خارجی با وزارتخانه های ذیربط در چارچوب سیاست های دولت
بررسی مستمر تراز بازرگانی و ارائه گزارش های تحلیلی به منظور ایجاد هماهنگی های ضروری و ممکن و فراهم آوردن شرایط توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف در جهت بهبود تراز بازرگانی
بررسی و ارائه پیشنهاد برای فراهم آوردن امکانات همکاری های منطقه ای و گسترش آن ها با توجه به مصالح ملی
فراهم نمودن مقدمات بر پایی اجلاس کمیسیون هایی مشترک، تشکیل و شرکت در جلسات مربوطه با هماهنگی سایر وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط
بررسی و اظهارنظر از دیدگاه اقتصادی در مورد موافقت نامه هایی که توسط سایر وزارتخانه های ذیربط با کشورهای حوزه فعالیت منعقد می شود.
پیگیری و نظارت و انجام اقدامات لازم در جهت اجرای توافقات به عمل آمده و تصمیمات متخذه در کمیسیون های مشترک و مندرج در یادداشت های تفاهم، موافقت نامه ها و قراردادهای بازرگانی با کشورهای مربوط تا حصول نتیجه نهایی
همکاری با کمیسیون بازرگانی مجلس جهت بررسی قراردادها و موافقت نامه های بازرگانی منعقده با کشورهای حوزه فعالیت
ارائه پیشنهادهای لازم به منظور مبادله هیئت های تجاری با کشورهای حوزه فعالیت با توجه به سیاست های بازرگانی کشور و تنظیم گزارش های مربوط
هماهنگی و همکاری در زمینه اعزام هیئت های تجاری و تدوین برنامه های مربوط
مذاکره با سفرا، کاردارها، کاردان و مستشاران بازرگانی کشورهای حوزه فعالیت در جهت رفع تنگناها، مشکلات و یافتن راه حل های مناسب جهت توسعه روابط تجاری فی مابین
همکاری با سازمان های توسعه تجارت دیگر کشورها، اتاق های بازرگانی، تعاون و سازمان ها و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی در داخل و خارج از کشور به منظور گسترش روابط بازرگانی
بررسی وضیعت بازار و کالاها در کشورهای هدف به منظور تدوین سیاست مدیریت بازار و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی
کوشش در جهت ایجاد بازار مشترک اسلامی به منظور برقراری روابط اقتصادی بین ممالک اسلامی با یکدیگر

ت ) اتاق ها و شورهای بازرگانی مشترک

اتاق های مشترک برای تشویق و توسعه روابط و مبادلات عامل های اقتصادی ایرانی و خارجی تشکیل می شوند و به نحوی عمل خواهند کرد که در جهت رشد و تقویت همکاری های اقتصادی بین دو کشور عمل نمایند.

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی که در ارتباط با مبادلات اقتصادی فی مابین ایران و کشور خارجی خاص فعالیت داشته و دارند می توانند به عضویت اتاق های مشترک در آیند.

اعضای ایرانی اتاق مشترک باید قبلاً به عضویت یکی از اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران پذیرفته شده و عضویت آن ها معتبر باشد. اتاق های مشترک وابسته به اتاق ایران هستند، اما در قبال اعمال و تعهدات خود دارای مسئولیت حقوقی و مالی مستقل می باشند.

شخصیت هایی که در تحقق اهداف اتاق مشترک و پیشرفت مناسبات اقتصادی ایران و کشور مقابل خدمات فوق العاده انجام داده و یا ممکن است در آینده منشأ خدمات ارزنده گردند، با تصویب هیئت مدیره می توانند به عضویت یا ریاست افتخاری اتاق مشترک پذیرفته شوند.


مزایای بازاریابی بین المللی

استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم می‌کند

بازاریابی بین‌المللی سبک زندگی استاندارد بالایی را برای شهروندان کشورهای شرکت‌کننده در این بازار تضمین می‌کند. کالاهایی که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی خاص در کشور نمی‌توانند تولید کنند توسط کشورهای دیگر که مواد خام مورد نیاز برای تولید دارند، تولید می‌شوند و همچنین هیچ محدودیتی برای تولید وجود ندارد.

استفاده منطقی و بهینه از منابع را تضمین می کند

تخصیص منطقی منابع و اطمینان از بهترین استفاده از آن ها در سطح بین المللی یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی بین المللی است. همه ملل تشویق و دعوت می شوند تا آنچه را که مازاد موجود در کشور خودشان است را صادر کنند.

رشد سریع صنعتی

تقاضا برای کالاهای جدید از طریق بازار بین المللی ایجاد می شود. این منجر به رشد در اقتصاد صنعتی می شود. توسعه صنعتی یک کشور توسط بازاریابی بین المللی هدایت می شود. به عنوان مثال فرصت های شغلی جدید، استفاده کامل از منابع طبیعی و غیره.

مزایای هزینه های تطبیقی

بازاریابی بین‌المللی مزایای هزینه‌های تطبیقی برای تمام کشورهای شرکت‌کننده را تضمین می‌کند. این کشورها از مزایای تقسیم کار و تخصص در سطح بین‌المللی از طریق بازاریابی بین‌المللی بهره‌مند هستند.

همکاری های بین المللی و صلح جهانی

روابط تجاری ایجاد شده از طریق بازاریابی بین المللی ، همه ملت ها را به یکدیگر نزدیک می کند و به آن ها فرصتی می دهد تا اختلافات خود را از طریق تفاهم متقابل از بین ببرند. این امر همچنین کشورها را به همکاری مشترک با یکدیگر تشویق می کند. بدین ترتیب چرخه ای طراحی می شود که در آن کشورهای توسعه یافته در فعالیت های توسعه خود به کشورهای در حال توسعه کمک می کنند و این اختلافات اقتصادی و شکاف تکنولوژیکی بین کشورها را از بین می برد.

تبادل فرهنگی را تسهیل می کند

بازاریابی بین المللی باعث ایجاد تبادل اجتماعی و فرهنگی بین کشورهای مختلف در جهان می شود. در کنار کالاها، گرایش ها و مد روز از یک کشور به دیگری منتقل می شود و بدین ترتیب رابطه فرهنگی در بین ملل توسعه می یابد. بنابراین، ادغام فرهنگی در سطح جهانی حاصل می شود.

استفاده بهتر از تولید مازاد

کالاهایی که به صورت مازاد در یک کشور تولید می شوند به کشورهای دیگری که در بازاریابی بین المللی نیاز به کالای مورد نیاز دارند، ارسال می شود. بنابراین، ارز خارجی محصولات بین کشور صادرکننده و کشورهای وارد کننده پاسخگوی نیاز یکدیگر است.

این تنها در صورتی امکان پذیر است که همه کشورهای شرکت کننده به طور موثری از کالاهای اضافی، خدمات، مواد اولیه و غیره استفاده کنند. به طور خلاصه، مهم ترین مزیت بازاریابی بین المللی شامل استفاده مؤثر از تولید داخلی مازاد، معرفی انواع جدید کالا، بهبود کیفیت تولید و ارتقاء همکاری متقابل بین کشورها می باشد.

در دسترس بودن ارز خارجی

بازاریابی بین المللی در دسترس بودن ارزهای خارجی مورد نیاز برای واردات کالاهای سرمایه ای، فناوری مدرن و بسیاری دیگر را سهولت می بخشد. واردات اساسی اقلام را می توان با ارز خارجی حاصل از صادرات حمایت مالی کرد.

گسترش بخش سوم

بازاریابی بین المللی صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگر را افزایش و به توسعه صنعتی کمک می کند. امکانات زیرساختی از طریق بازاریابی بین المللی گسترش می یابد. این به طور غیرمستقیم استفاده از حمل و نقل ، بانکی و بیمه در یک کشور را تضمین می کند و مزایای اضافی برای اقتصاد ملی را تضمین می کند.

مزایای ویژه در مواقع اضطراری

هر زمان که کشوری با فاجعه طبیعی مانند سیل و قحطی روبرو شود، از سوی سایر کشورها در بازار بین المللی حمایت می شود. بازار بین المللی تأمین اضطراری کالاها و خدمات را برای تأمین نیازهای فوری کشور روبرو با فاجعه فراهم می کند. این توزیع فقط توسط کشوری که واردات مازاد دارد می تواند تسهیل شود.

یک شرکت صادر کننده کالا به کشورهای خارجی از طریق عملیات صادرات سود قابل توجهی کسب می کند. زیرا بازاریابی داخلی سود کمتری از بازاریابی بین المللی دارد. ضرر یک شرکت در بازاریابی داخلی می تواند از سود حاصل از صادرات در بازاریابی بین المللی جبران شود.

با صادرات کالا به کشورهای خارجی می توان ارز خارجی را به دست آورد. بنابراین، سود به دست آمده می تواند برای واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات جدید، فناوری و غیره مورد استفاده قرار گیرد. این امر صادرات بزرگ را در آینده تسهیل خواهد کرد.
وظایف بازاریابی بین المللی

فعالیت هایی که در یک بستر بازاریابی انجام می شود و اخیراً در خارج از کشور و یا کشور اصلی ایجاد شده است، به عنوان وظایف بازاریابی بین المللی شناخته می شود. این کارها شامل عملیات زیر است:

مشاهده و تصدیق رفتار مشتریان
انطباق با تغییرات روند بازار
شناسایی رقبا و کسب اطلاعات لازم در مورد آن ها
کسب دانش در مورد محصولات
انجام یک تحلیل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فناوری ، یعنی آنالیز PEST
تجزیه و تحلیل SWOT
انتخاب ترکیبات تبلیغاتی مناسب: قیمت گذاری ، ترویج ، تبلیغات و…

مدیریت بازاریابی بین المللی

از آن جا که برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی باید فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند، تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان مورد نیاز را با توجه به منابع خود تامین نماید.

منظور از تقسیم بازار این است که بازاری وسیع را با روشی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم که در هر یک از بخش‌ها یکنواختی بیشتری از نظر عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

مصرف‌کنندگان خصوصیاتی مشترک و مشابه دارند. معیارهایی که تقسیم بازار بر اساس آن ها انجام می‌گیرد، شامل عوامل جغرافیایی، جمعیتی، روانی، رفتاری، بازاریابی و اقتصادی است.

پس از بررسی بازار و تقسیم آن به بخش‌های مشابه، مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرد کدام یک از این بخش‌ها را به عنوان بازار هدف انتخاب کند. البته او می‌تواند بیش از یک بخش را بر اساس ترکیب و توانایی کارکنان بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانان سازمان خود انتخاب کند.

 
۵ کشور برتر برای تجارت جهانی

سوئد با بیش از ۹٫۹ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۴٫۲ درصد، اولین کشور برای تجارت در جهان است.
نیوزیلند با ۴٫۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۳ درصد، دومین کشور در این لیست جهانی است.
هنگ کنگ با ۷٫۲ میلیون جمعیت و ۲٫۴ درصد رشد تولید ناخالص ملی داشته است که توانسته کشور سوم در جهان از نظر شرایط مساعد برای تجارت باشد.
ایرلند با ۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۲۶٫۳ درصد، کشور چهارم در این لیست معرفی شده است.
انگلیس با ۶۴٫۴ میلیون جمعیت، ۲٫۲ درصد، رشد تولید ناخالص ملی داشته است که با این میزان رشد، کشور پنجم در جهان نامگذاری شده است.

 
شرکت کنندگان عمده در بازاریابی بین المللی به شرح زیر هستند :

شرکت های چند ملیتی : یک شرکت چند ملیتی سازمانی است که تولید کالا و خدمات را در یک یا چند کشور به غیر از کشور اصلی خود تضمین می کند. چنین سازمان هایی دفاتر خود ، میزهای کمک یا مجموعه های صنعتی را در سراسر کشور دارند و معمولاً یک دفتر مرکزی متمرکز دارند که در آن مدیریت جهانی را هماهنگ می کنند.
صادرکنندگان : آن ها فروشندگان خارج از کشور هستند که محصولات را می فروشند و با رعایت صلاحیت های لازم ، خدمات را در سراسر کشور خود ارائه می دهند.
واردکنندگان : آن ها خریداران خارج از کشور هستند که با رعایت صلاحیت ، محصولات و خدمات را از صادرکنندگان خریداری می کنند. واردات توسط یک ملت صادراتی صورت گرفته از کشور دیگر است.
شرکت های خدماتی : یک شرکت خدماتی با تجارت در خدمات و نه بر روی کالاهای فیزیکی و قابل لمس درآمد کسب می کند. یک شرکت حسابداری عمومی بهترین نمونه یک شرکت خدمات است. درآمد در اینجا با تهیه بازده مالیات بر درآمد، انجام خدمات حسابرسی و با حفظ سوابق مالی حاصل می شود.

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم

شرکت ها از طریق روش های زیر می توانند جهانی شوند

صادرات :

آسان ترین راه ورود به بازار جهانی، صادرات ( فرآیند صادرات )مستقیم یا غیرمستقیم است. در صادرات غیرمستقیم، پای شرکت های بازرگانی به میان می آید که از طرف تولیدکننده، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور تسهیل می کنند. در حالیکه در صادرات مستقیم، شرکت به تنهایی از یکی از روش های زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند :

با راه اندازی دپارتمان صادرات در داخل به عنوان یک بخش مستقل
از طریق شعبه های خارج از کشور که فعالیت های ترویجی را انجام می دهند و فروش و توزیع را تسهیل می کنند
به واسطه نمایندگان فروشی که به خارج سفر می کنند
به وسیله توزیع کنندگان یا عواملی که منحصرا از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند

استراتژی های اینترنتی :

امروزه شرکت ها دیگر برای نمایش محصولات خود نیازی به حضور در نمایشگاه های بین المللی ندارند؛ آن ها به راحتی می توانند آگاهی مورد نظر نسبت به محصولات خود را از طریق رسانه های الکترونیکی، یعنی اینترنت، در مخاطبان هدف بین المللی خود ایجاد کنند. مشتری از طریق وبسایت شرکت می تواند اطلاعات کاملی را درباره محصول مورد نظر کسب کند و از همان طریق نیز محصول را سفارش بدهد.

صدور مجوز ( لیسانس ) و فرنچایز :

یکی از روش های جهانی شدن، از طریق صدور مجوز است. در این حالت، شرکت اصلی مجوزی را برای شرکت خارجی صادر می کند که به او اجازه می دهد تا در حین تسهیل فروش، از فرآیند تولید، نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این مدل، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

اما در مورد فرنچایز (franchise)، شرکت اصلی کنترل بیشتری دارد، زیرا به فرنچایز اجازه می دهد که از طرف شرکت اصلی و بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند.

مک دونالدز یکی از نمونه های بارز فرنچایز است

مشارکت :

شرکت ها می توانند با همکاری با سایر شرکت ها به عرصه بین المللی قدم بگذارند.

نمونه بارز این مورد، همکاری شرکت های سونی و اریکسون تحت عنوان برند سونی اریکسون برای تولید تلفن همراه بود.

سرمایه گذاری مستقیم :

شرکت ها می توانند برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

شرکت ها با این هدف وارد بازار بین المللی می شوند که علاوه بر افزایش فروش، سهم بزرگ و ارزشمندی از بازار را تصاحب کنند. اما در فرآیند طراحی اصول بازاریابی، برخی موارد خاص، مانند وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امکانات فناوری کشورهای هدف نیز باید مد نظر قرار بگیرد، چرا که این موارد برای هر کشوری متفاوت هستند و تاثیر آن ها روی کسب و کار غیرقابل انکار است.
سهم ایران در بازاریابی بین‌ الملل

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران با صادرات کالایی ۲۰.۵۴۴ میلیارد دلار در ۶ ماه اول سال ۹۶، ۰.۴۷ درصد از مجموع صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. میزان صادرات کالایی ایران در ۶ ماهه اول سال ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن کالا بوده است. بیش از ۷۰ درصد صادرات کالایی ایران در نیمه نخست سال ۹۶ مربوط به سوخت و محصولات معدنی و حدود ۲۱ درصد متعلق به کالا‌های صنعتی می‌باشد.

مقاصد عمده صادرات چین، عراق، کره جنوبی و هند بوده است. همچنین ۲۳.۵۹۵ میلیارد دلار کالا در ۶ ماهه اول سال وارد کشور ایران شده است که سهم آن از کل ارزش واردات جهانی حدود ۰.۲۷ درصد بوده و میزان ۱۷ میلیون و ۱۹۵هزار تن کالای خارجی به ایران نیز وارد شده است. از این میزان کالای وارداتی، ۵۹ درصد مربوط به کالاهای صنعتی و حدود ۳۰ درصد مربوط به محصولات کشاورزی است. مبادی عمده وارداتی ایران در نیمه نخست سال چین، امارات، ترکیه، کره جنوبی و هند بوده است. در ادامه برای اطلاع از آموزش روند ” تبلیغات و بازریابی در عراق ” به بخش ” صادرات به عراق ” ، ” تبلیغات و بازریابی در افغانستان ” به بخش ” صادرات به افغانستان ” ، ” تبلیغات و بازریابی در روسیه ” به بخش ” صادرات به روسیه ” ، سایت آیکسپورت مراجعه کنید.

در این قسمت به چند روش مرسوم که شرکت‌ها جهت بازاریابی بین‌ الملل استفاده می‌کنند اشاره خواهیم کرد:
روش‌های مرسوم تجارت بین‌الملل در جهان

بازاریابی بین المللی

معاملات تهاتری ( Barter )

معاملات تهاتری به معنای محدود آن، عبارت است از تبادل ساده کالا بدون مبادله وجوه مربوطه. در معاملات تهاتری بسیار دقت می‌شود که نوع کالا و خدمات به ارزش‌های همان کشور یا طرف مقابل ارزش‌گذاری شود.

معاملات جبرانی ( Compensation )

این نوع معامله زمانی صورت می‌گیرد که ارزش واردات از یک کشور خارجی در برابر صادرات به همان کشور یا بالعکس، در یک حساب تهاتری پایاپای می‌شود. هدف از چنین تسویه‌ای ممانعت از بدهکار شدن یک کشور مقابل کشور دیگر است.

معاملات جبرانی تام ( Compensation Full )

در این نوع معامله، مانند معاملات تهاتری، تمام تسویه به صورت جنسی(تبادل کالا) انجام می‌شود. در هر دو معامله تحویل کالا بدون انتقال پول صورت می‌گیرد.

معاملات جبرانی غیر تام ( Compensation Partial )

روش انجام این نوع معاملات عملا مشابه معاملات جبرانی تام است. صادر کننده بخشی از وجه کالا را نقدا و مانده آن را به صورت کالا ( که باید برای آن مشتری بیابد) دریافت کند.

خرید متقابل ( Purchase Counter )

در خرید متقابل، واردات یک نوع کالا با صادرات نوعی دیگر تواماً انجام می‌شود. بر خلاف معاملات جبرانی، صادر کننده وجه خود را به وسیله حواله از خریدار دریافت می‌کند. این عمل به وی فرصت می‌دهد که به تعهدات متقابل خود که باید نقدا تسویه شود عمل کند و چنان چه نتواند از عهده انجام آن برآید، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

معاملات خرید مجدد ( Transactions Switch )

این گونه معاملات بر حسب ماهیت، مشابه معاملات کالاهای تجاری نیست، بلکه عبارت از معاملات ارزی است که تسهیلات مالی برای مبادلات بین المللی کالاهای تجاری فراهم می‌آورند. لذا اصطلاح SWITCH به تبدیل ارز حاصل از معاملات جبرانی (قراردادهای پرداخت دوجانبه یا حساب‌های پایاپای) به ارز آزاد قابل تغییر – مانند دلار آمریکا – دلالت می‌کند.
چالش مهم در بازاریابی بین الملل

نیاز به درک محیط های متفاوتی است که یک شرک قصد فعالیت در آن ها را دارد. درک تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و حقوقی برای موفقیت شرکت لازم است.
کانال های توزیع

کانال‌های توزیع در بازاریابی شامل کانال‌های توزیع داخلی و کانال توزیع بین‌المللی است که وظیفه توزیع محصولات و خدمات را به مشتری را برعهده دارند. کانال های توزیع اهمیت زیادی برای سازمان و شرکت‌ها دارد. یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های تولیدی، توزیع محصولات خود به دست مشتری است.

 

کانال‌های توزیع مجموعه‌ای به‌هم‌ پیوسته از شرکت‌ها و افراد می‌باشند که وظیفه توزیع محصولات شرکت تولیدی را به مشتریان و مصرف‌کنندگان بر عهده‌ دارند.

 
نقش کانال‌های توزیع

شرکت‌هایی که به‌عنوان کانال توزیع فعالیت می‌کنند، علاوه بر توزیع محصولات می‌توانند نقش مهمی در موارد ذیل بازی نمایند. اهمیت آن‌ها برای شرکت‌ها بسیار بالا است، لذا هرگونه عملکرد مناسب می‌تواند علاوه بر زیان اقتصادی، زیان معنوی هم برای شرکت تولیدی داشته باشد.
نقش کانال های توزیع

تحقیقات بازار و جمع‌آوری نظرات مشتریان
تأثیر بر روی برند شرکت
ارائه خدمات چیدمان کالا و جمع‌آوری ضایعات کالا.
جمع‌آوری اطاعات مهم مشتریان از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات مکان و اطاعات مربوط به خرید.

عوامل مؤثر بر انتخاب کانال توزیع

عوامل زیادی بر تعیین و انتخاب کانال‌های توزیع مؤثر است که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

استراتژی شرکت در بازارها (توزیع گسترده- گزینشی- انحصاری)
نوع محصولات عرضه‌شده (محصولات غذایی که دارای تاریخ محدود هستند، نیاز به توزیع بیشتری دارد).
ایجاد بازار جدید برای محصولات به‌طور مثال با آمدن فروشگاه زنجیره‌ای‌های همواره تخفیف مثل کورش- جانبو
ایجاد تعارض در بین سیاست عملکردی شرکت توزیعی با شرکت تولیدی: به‌طور مثال شرکت تولیدی می‌خواهد محصولات را در سطح گسترده توزیع نماید ولی شرکت واسطه‌ای(عمده‌فروشی) به دلیل کم بودن امکانات نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد و شرکت به دنبال ایجاد یک کانال توزیع در سطح گسترده‌تر می‌باشد.
ایجاد شرایط جدید اقتصادی،‌ فرهنگی، سیاسی،‌ اجتماعی و همچنین تغییر سیاست‌های ترجمان‌های حاکمیتی و دولتی به‌طور مثال حذف شیر یارانه از سبد مصرفی خانوارها باعث شد که شرکت‌ها کوچک لبنی که فقط به تولید شیر و عرضه آن می‌پرداختند کانال توزیع خود را حذف کنند و با شرکت‌های دیگر ادغام شوند و یا به تولید محصولات سایر شرکت‌ها روی‌آورند.

جمع بندی بحث بازاریابی بین الملل

با توجه به تغییرات سریعی که در اقتصاد بین‌الملل رخ داده است، برنامه‌ریزی برای فعالیت در بازارهای خارج نیز به مراتب مشکل‌تر و پیچیده‌تر از گذشته است. عوامل متعددی در این زمینه دخالت دارند که از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شدت رقابت
تحولات سریع سیاسی و اقتصادی
افزایش موانع و محدودیت‌های تجاری در کشورهای مختلف
گرایش بیشتر به سیاست‌های حمایتی
پیشرفت‌ها و نوآوری‌های سریع در تکنولوژی و گستردگی تبلیغات بازرگانی

به‌طور کلی، در سال‌های اخیر رقابت در محیط بازرگانی بین‌المللی، به ویژه در بازار محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی بادوام، شدت یافته و ورود عرضه کنندگان جدید از جمله کشورهای در حال توسعه را به این بازارها با مشکلات جدی روبه‌رو ساخته است.

دانستن اینکه بازار خارجی مورد نظر در کدام مرحله از توسعه اقتصادی است، به مدیریت بازار کمک می‌کند تا در مورد نوع و میزان تقاضا و سیستم بازاریابی آن کشور شناخت بهتری داشته باشد.

این مراحل اقتصادی عبارت از؛ اقتصاد معیشتی (کشاورزی)، ما قبل صنعتی، تولید و صنایع اولیه، تولید کالاهای مصرفی و نیمه بادوام، تولید کالاهای سرمایه‌ای و بادوام و صادرات کالاهای تولیدی هستند. وقتی شرکتی به‌طور قطع تصمیم می‌گیرد وارد بازار خارجی شود، مجبور است به‌طور جدی و مؤثر خود را متعهد به ارائه پیوسته کالا و خدمات بداند.

در غیر این‌صورت، مشتریان منابع دیگر را جست‌وجو خواهند کرد. استراتژی تبلیغات، شامل آگهی، روش‌های مختلف ارتقای سطح فروش، فروش شخصی، تبلیغات تجاری و تماس با شرکت‌ها و مشتریان هدف است.

 
فهرست

-تعریف بازاریابی بین المللی

-بخش بندی بازاریابی بین المللی

اهمیت بازاریابی بین المللی

رویکردهای بازاریابی بین المللی

برنامه ریزی برای حضوردربازارهای بین المللی

استراتژی های ورود به بازار

مهمترین سؤال هایی که برای راهیابی به بازارهای بین المللی مطرح می شوند،

سنتی ترین راه ورود به بازارهای خارجی

راهکارهای کسب سود دربازارهای بین المللی

نحوه صادرات وحضوردربازارهای بین المللی

نحوه مشارکت دربازارهای بین المللی

مشارکت مستقیم

مزایای روش سرمایه گذتری مستقیم برای شرکت های سرمایه گذاری

تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی

برنامه ریزی موفق استراتژی بازاریابی

فرهنگ

شناخت محدودیت های تحلیلی برروند بازاریابی

امتیاز بازاریابی بین المللی

محیط سیاسی و حقوقی

تحلیل ریسک حضوردرکشورهای هدف

شرایط اقتصادی

شناخت توسعه اقتصادی کشورهای هدف

تعریف بازاریابی بین الملل و مشاوره بازاریابی بین الملل

رقابت بین المللی و توسعه کسب و کار

عواملی که شرکت را به سمت جهانی شدن و بازاریابی بین الملل سوق میدهند :

نحوه ورود به بازارهای بین المللی

هدف کمپانی ها از وارد شدن به مسیر بازاریابی بین الملل

چرا شرکت ها به مشاوره بازاریابی بین الملل نیاز دارند؟

مثال موردی از بازاریابی بین المللی

اهمیت بازاریابی بین‌المللی

تفاوت قیمت‌ها

اهداف اصلی بازاریابی بین المللی

پیروی از مقررات دو یا چند کشور

سطوح مختلف بازاریابی بین المللی-بازاریابی صادرات

بازاریابی چند ملیتی

بازاریابی چند منطقه ای

بازاریابی جهانی

خصوصیات بازاریابی بین المللی-بازاریابی بین المللی یک بازار گسترده

متغیرهای غیر قابل کنترل

مهارت و تخصص

رقابت شدید

ریسک و چالش

فعالیت وسیع

برتری شرکت‌های چند ملیتی درکشورهای توسعه‌ یافته

محدودیت های بین المللی

انعطاف پذیری

اهمیت فناوری پیشرفته

نیاز به موسسات تخصصی

نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت

مصرف طولانی و زمان

بازاریابی اینترنتی E-Marketing

سایت های B2B :

یلوپیج ها ( Yellow Pages )

تبلیغات اینترنتی

رایزنان تجاری

کشورهایی که ایران در آن ها رایزن تجاری دارد

وظایف رایزنان تجاری

دفاتر بازرگانی ( سازمان توسعه تجارت)

اهم وظایف این دفاتر عبارتند از

اتاق ها و شورهای بازرگانی مشترک

اتحادیه ها

نقش اتحادیه ها و تشکل ها در توسعه صادرات غیر نفتی

بازارچه های مرزی

شرکت در هیئت های اعزامی یا مشارکت در جلسات هیئت های تجاری در کشور

وظایف سازمان های ذیل سازمان تجارت

نمایشگاه های بین المللی

مطالعه میدانی – منطقه ای

مزایای بازاریابی بین المللی

مزایای هزینه های تطبیقی

همکاری های بین المللی و صلح جهانی.

تبادل فرهنگی را تسهیل می کند

استفاده بهتر از تولید مازاد

وظایف بازاریابی بین المللی

مدیریت بازاریابی بین المللی

۵ کشور برتر برای تجارت جهانی

شرکت کنندگان عمده در بازاریابی بین المللی

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم

استراتژی های اینترنتی

صدور مجوز ( لیسانس ) و فرنچایز

سهم ایران در بازاریابی بین‌ الملل

مقاصد عمده صادرات ایران

روش‌های مرسوم تجارت بین‌الملل در جهان

چالش مهم در بازاریابی بین الملل

عوامل مؤثر بر انتخاب کانال توزیع

تحقیقات بازار برای انتخاب بازارهای هدف

فرآیند انتخاب بازار هدف در بازرگانی بین‌الملل

بررسی بازارهای کشورهای مختلف

منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای بررسی بازارکشورهای هدف

کاوش در بازاریابی بین الملل

شناخت فرهنگ کشورها ی هدف

۵ نمونه اشتباه بزرگ در بازاریابی بین المللی

چرا تجارت ها به بازاریابی بین المللی نیاز دارند؟

عواملی مهم در بازاریابی بین المللی

ساختار وضعیت اقتصادی

عوامل سیاسی و حقوقی

معاملات مالی و بانکی

خطرات ارزی

اهمیت تحقیقات بازاریابی بین الملل

فاکتورهایی که به استراتژی بازاریابی بین الملل مربوط می شوند عبارتند

اهمیت فرهنگ در بازاریابی بین الملل

نقش فرهنگ در بازاریابی بین الملل و تحلیل بازار
چرا آگاهی فرهنگی در بازاریابی بین المللی مهم است؟

شناختن ترجیحات مشتری یک مسئله مهم است

چارچوب (EPRG ) تصمیم گیری )در بازاریابی بین المللی

سیاست جهت گیری

جهت ژئوسنتریک

جهت گیری چند مرحله ای

چرخه بازاریابی بین‌المللی حیات یک محصول

تجزیه و تحلیل محیط بازاریابی

روشهای برخورد با محیط بازاریابی

استراتژی های قیمت گذاری در بازاریابی بین المللی

نفوذ قیمت گذاری مناسب

قیمت پایین یا کف قیمت

گام‌ها و ابزارهای بازاریابی اینترنتی بین المللی

چه کسانی به بازاریابی اینترنتی بین المللی نیاز دارند؟

چگونه به بازار بین‌المللی ورود کنیم؟

ابزارهایی که برای بازاریابی اینترنتی به آن‌ها نیاز خواهید داشت

ضرورت و اهمیت تحقیقات بازاریابی

شناسایی تهدیدها و فرصت ها در بازار:

تدوین استراتژی‌های بازار

تعیین نیازها و خواسته‌های مشتریان:

ترکیب موثر ارتباط

بهبود فعالیت‌های فروش

زنده نگه داشتن برند (نام تجاری)

تسهیل معرفی محصول جدید

تعیین پتانسیل‌های صادراتی

تصمیم‌گیری مدیریتی

هرآنچه که باید در مورد بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی بدانید

بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی

نقش ماتریس SWOTدرشناحت بازارهدف

استراتژی های رقابتی در بازار های صادراتی

شناخت ابزارهای بازاریابی جهانی
محیط بین المللی و بازاریابی شرکت های صادراتی

استراتژی صادرات

تعریف صادرات و استراتژی صادرات چیست؟

صادرات یکی از راههای ورود به بازارهای بین المللی

اهمیت انتخاب درست استراتژی صادرات

رویکرد استراتژی صادرات محور چیست؟

ابتکار عمل عامل اصلی موفقیت استراتژی صادرات

انتخاب استراتژی صادرات و ورود به بازارهای بین المللی

اهداف رایج در استراتژی صادرات

قراردادهای استراتژیک بین المللی

کاربرد ارزهای دیجیتال در واردات و صادرات

دورخیز رمزارزها به سمت موقعیت شریانی تجارت بین‌الملل

ارزانتخابی برای تجارت بین الملل

یافتن مشتری خارجی برای صادرات چگونه است؟

شناخت کشور مورد نظر؛ اولین گام فروش محصولات در خارج از کشور

نکاتی که در انتخاب بازارکشورهدف تاثیرگذار است

سایت‌های بازاریابی بین‌الملل

روش های پرداخت بین المللی

۴ روش اصلی پرداخت بین‌المللی در تجارت

یا بلاکچین می‌تواند روش پرداخت‌های بین‌المللی را تغییر دهد؟

سوال و ابهام درمورد بلاک چین

بلاکچین از چه راه‌هایی می‌تواند پرداخت‌های بین‌المللی را تغییر دهد؟

بلاکچین چگونه قراردادهای هوشمند را تقویت می‌سازد؟

چه چیزی مانع انتخاب بلاکچین در این زمینه شده است؟

آینده بلاکچین در رابطه با پرداخت‌های بین‌المللی

 
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 3522 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 192

حجم فایل:5,413 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای اساتید و دانشجویان.فعالان بازرگانی و صادرات.مدیران بازاریابی و فروش

  • محتوای فایل دانلودی:
    192اسلاید